Marketing- en communicatie functies

Alle interviews op het gebied van marketing functies en communicatie functies, in de functiegroep Marketing & Communicatie vind je hieronder.

Marketing manager verkoopkansen realiseren Wat doet een Marketing Manager - Als marketing manager zet ik mijn inhoudelijke kennis en praktische ervaring in om het maximale resultaat te behalen. Het maximale resultaat bekent in dit geval: Zoveel mogelijk goed gekwalificeerde verkoopkansen voor onze zakelijke klanten realiseren tegen zo laag mogelijke kosten.
SEO Specialist met development team Wat doet een SEO Specialist - Een SEO specialist is verantwoordelijk voor de vindbaarheid van een website in commerciële zoekmachines zoals Google. Concreet betekent dit: omhoog in de zoekresultaten komen voor relevante zoekopdrachten.

Werken in marketing functies of communicatie functies: kletsmajoor of goede luisteraar?

Voordat we ingaan op de verschillende soorten marketing functies en communicatie, – en PR functies. Wist jij dat ongeveer 70% van de communicatie non-verbaal is? Dus via lichaamstaal of gedrag bijvoorbeeld. In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, gaat marketing en communicatie vooral over luisteren en observeren.

Luisteren naar de wensen en behoeften van de doelgroep (ontvanger van de communicatieboodschap). En observeren en interpreteren van het gedrag van die doelgroep. Een product, dienst of informatie is dus afgestemd op de doelgroep en daardoor relevant vóór de doelgroep.

Eenzijdige communicatie, waarbij je alleen iets probeert te verkopen of iemand probeert te overtuigen van iets is tegenwoordig niet meer effectief. Mensen zijn daar veel te mondig voor geworden. En met de komst van internet is het checken van een bewering over een product of dienst slechts één klik verwijderd. Bijvoorbeeld door het checken van reviews (beoordelingen die mensen online geven over een product of dienst).

Succes hangt dus vooral af van de relevantie van jouw product of dienst voor de doelgroep.

Marketing functies

Alle marketingfuncties hebben als (indirect) doel een product of dienst in de markt zetten en succesvol maken. ‘Je handel verkocht krijgen’ dus, in een notendop. In werkelijkheid gaat marketing vooral om klanten aantrekken en blij houden! Want hoe goed jouw product of dienst ook is, als jij je klanten niet weet te bereiken of hele slechte service biedt, heb je niks aan je mooie product.

Iemand die een marketing baan heeft is dan ook specialist in het aantrekken en binden van klanten. Door bijvoorbeeld klantonderzoek, data analyse, marketingcampagnes om een product te promoten, of een kortingsactie om klanten te werven.

Online marketing functies

Met de komst van online marketing functies heeft marketing er een groot aantal marketing functies bijgekregen. Zoals een SEO specialist, die ervoor zorgt dat een website beter gevonden wordt in zoekmachines zoals Google. Of een community manager, die gespecialiseerd is in het bouwen aan een online community.

In kleinere organisaties vallen al deze deelgebieden vaak onder de verantwoordelijkheid van de online marketeer. Maar in grotere organisaties zijn het meestal aparte functies.

Public Relations, PR

Public Relations (publieke of openbare communicatie) is simpel gezegd ‘zorgen dat jouw product of dienst in goed daglicht komt te staan’.

Dit gaat om communicatie die je zelf als organisatie naar buiten brengt, bijvoorbeeld via de website of sociale media. Maar het gaat vooral ook om wat anderen (de media) over jouw product of organisatie zeggen of schrijven.

Dat heb je natuurlijk niet altijd in de hand. Maar door het onderhouden van goede relaties met lokale en landelijke media, zoals de lokale krant kun je wel bouwen aan een vertrouwensrelatie.

Dat is dan ook de hoofdtaak van een PR medewerker of PR adviseur.

Want je kunt zelf wel roepen dat je fantastisch bent, maar als een ander dat over je zegt is het natuurlijk veel geloofwaardiger en krachtiger.

Communicatie functies

De tijd dat communicatie een ‘taak erbij’ was voor de secretaresse is gelukkig voorbij. Het heeft lang geduurd voordat communicatie functies (en ook marketing functies) als volwaardig werden gezien binnen een organisatie.

Het dringt ook langzaam door dat communicatie niet beperkt is tot de ‘afdeling’, maar dat de hele organisatie onderdeel is van hoe de buitenwereld jouw organisatie beoordeelt.

De communicatieafdeling kan tenslotte hele mooie folders maken over de waarden van een organisatie en die verspreiden. Op het moment dat de receptioniste zich daar niet in herkent en dit ook uitstraalt naar de klanten die ze ontvangt, schaadt dit de reputatie van de organisatie.

Als communicatiespecialist dus de uitdagende taak om te zorgen dat de organisatie als één gezicht naar buiten treedt.

Data driven marketing en privacy

Het vakgebied marketing en communicatie heeft een flinke professionalisering meegemaakt de afgelopen jaren. Zeker met de komst van technologie en data analyse zijn de mogelijkheden voor klantonderzoek en het leren kennen en inspelen op het gedrag van websitebezoekers en klanten oneindig geworden.

Tegelijkertijd is het begrip ‘privacy’ ook niet meer weg te denken uit de online marketing. En is het beschermen van de privacy van je (potentiële) klanten bij het verzamelen en interpreteren van data inmiddels een verplichting.

Marketing communicatie vacatures

Er zijn een aantal uitzendbureaus en websites die zich specifiek richten op marketing en communicatie vacatures. Denk aan:

  • Frankwatching: online trends, tips & tricks met een vacature pagina
  • MarketingFacts: innovatie in marketing met een vacature pagina
  • Adformatie: branche website met een vacaturepagina op het gebied van marketing, media, communicatie en creatie.